Adventtikalenterikampanja suunnitellaan nyt

Tänä vuonna joulukampanjan toteutuksessa otetaan huomioon vallitseva koronatilanne. Tämän vuoksi suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ja varautua uusiin myyntitapoihin. Seuraamme kampanjan aikana tarkkaan koronaviruksen mahdollisia vaikutuksia kalenterimyyntiin. Lippukunnille on koottu ohjepaketti turvallisen myynnin toteuttamiseen.

Viime vuonna uusmaalaiset lippukunnat keräsivät n. 140 000 euroa toimintaansa kalenterikampanjan avulla! Kampanja on siis merkittävä tulonlähde lippukunnille. Koronatilanne saattaa vaikuttaa tämän vuoden myyntiin, jonka vuoksi onkin tärkeää pohtia jo nyt millä uusilla tavoilla kalentereida voidaan myydä ja miten myynnin näkyvyys taataan lippukunnan alueella, vaikka kasvokkain tapahtuvaa myyntiä pitäisikin rajoittaa.

Miettikää yhdessä kampanjapäällikön ja johtajiston kanssa mitä teidän lippukunnassanne voitaisiin tehdä, jotta adventtikalentereita voidaan myydä mahdollisimman turvallisesti ja varmistaa lippukunnalle onnistunut varainkeruukampanja. Napatkaa tästä vinkkejä suunnitteluun:

  • Viestintä myynnistä on entistäkin tärkeämpää tänä vuonna (missä, miten ja milloin kalentereita myydään, mitkä ovat mahdollisuudet ostaa kalenteri etänä) – valmiita pohjia viestintään on tulossa lippukuntien käyttöön.

 

  • Adventtikalenteri.fi -verkkokauppaa kannattaa mainostaa ja hyödyntää entistä enemmän! Lippukunta saa oman osionsa kalenterien tuotoista myös verkkokaupan kautta myydyistä kalentereista (väh. 3 myytyä kalenteria; ostajan täytyy merkitä lippukunta ostovaiheessa). Lisäksi verkkokaupan sivuilla voi mainostaa omia myyntipaikkojaan.

 

  • Vanhemmat mukaan! Yleensä suse-ikäiset myyvät kaikista eniten kalentereita ja ovat täten erityisen tärkeitä tekijöitä kampanjassa. Mikäli kasvokkain tapahtuvaa myyntiä ei voida toteuttaa, olisi hyvä aktivoida suse-ikäisten (ja muidenkin ikäisten!) vanhemmat mukaan varainkeruukampanjan tueksi. Suurimmassa osassa lasten ja nuorten harrastuksissa vanhemmat ovat mukana varainkeruussa tai muissa apuhommissa – nyt on partiolaistenkin aika aktivoida vanhemmat ja pyytää heidän apuaan varainkeruuseen! Laumailloissa voi sudarien kanssa esimerkiksi tehdä 12+ (tonttumerkin saantiraja) listan henkilöistä, jotka he tuntevat ja joille he voisivat kalenterin myydä. Tämän jälkeen vanhempia voi kannustaa auttamaan lapsia toteuttamaan myynnit turvallisesti.

 

  • Nyt viimeistään lippukunnan olisi hyvä ottaa kortti- ja mobiilimaksutavat käyttöön. MobilePay tarjoaa vuoden 2020 kampanjassa siirtomaksut alennettuun hintaan 0,5 % / maksutapahtuma ilman minimiveloitusta! Näidenkin haltuunottoon on ohjeistukset.  

 

  • Julisteilla, flyereilla ja postilaatikoihin pistettävillä mainoksilla voi mainostaa verkkokauppaa ja mahdollisia muita etämyyntimahdollisuuksia. Kampanjan materiaalit löytyvät materiaalipankista, niitä päivitetään vielä.

 

  • Mikäli myytte kalentereita kauppojen edustalla, voitte pyytää mahdollisuutta kuuluttaa kaupassa myynnistänne. Tästä kannattaa olla suoraan yhteydessä kauppiaaseen, kannattaa olla valmiina tiedot siitä, milloin tulisitte kalentereita myymään ja miten huomioitten koronatilanteen myynnissänne. Jos alueellanne on K-Citymarket ja haluatte osallistua myyntitempaukseen 21.-22.11., ilmoittautukaa mukaan.

 

  • Tässä, kuten kaikissa aiemmissakin kalenterikampanjoissa asenne ratkaisee! Jos matkaan lähdetään sillä asenteella, että myydään kalentereita saman verran kuin aiemmin koronatilanteesta huolimatta, tavoite tulee luultavasti täyttymään. Joten kannattaa asennoitua kampanjaan niin, että lippukunta saa siitä hyödyt irti!

 

Kalenterien myynti alkaa 15.10. ja ne noudetaan Partioasemalta torstaina 1.10. klo 14-19. 1.10. noudettavat tilaukset tehdään viimeistään 27.9.

Lisätietoa kampanjasta löytyy täältä. Piiritoimistolla kampanjaan ja sen suunnitteluun liittyviin kysymyksiin vastaa Anna (anna.jarvinen@partio.fi; 0504460057). Olethan yhteydessä mikäli jokin asia mietityttää!